وبلاگ میزیتو مدیریت کارکنان | از استخدام نامزدهای شغلی تا ایجاد انگیزه و مدیریت نیروهای کار
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

مدیریت کارکنان | از استخدام نامزدهای شغلی تا ایجاد انگیزه و مدیریت نیروهای کار

منتشر شده در ۱۹ روز پیش

زمان خوانش ۶ دقیقه

انتشار ۱۹ روز پیش

خوانش ۶ دقیقه

فرآیند مدیریت کارکنان در سازمان
یکی از فرآیندهای اساسی در هر سازمان و به‌ویژه در دپارتمان منابع انسانی، مدیریت کارکنان است. این فرآیند از برنامه‌ریزی و تخمین نیروهای کار مورد نیاز، مهارت‌های شغلی مورد نیاز برای فرآیندهای کاری، انتشار آگهی‌های استخدام و ارزیابی نامزدهای شغلی شروع می‌شود و تا حفظ کارکنان و افزایش رضایت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. در این مطلب از میزیتو با نکات مدیریت کارکنان آشنا می‌شوید.
 


چرا مدیریت کارکنان اهمیت دارد؟
کارکنان سازمان عوامل اصلی انجام کار هستند و حتی در مورد کسب‌وکارهایی که از ماشین‌آلات و دستگاه‌های هوشمند و غیر هوشمند استفاده می‌کنند، انجام کارها بدون نظارت اپراتور ممکن نیست. بنابراین مدیریت آن‌ها، نظارت بر انجام کار بهینه و هدایت کارمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین مدیریت کارمندان رویکردی برای ایجاد ساختار و چارچوب سازمانی بهینه برای حضور کارکنان در سازمان و انجام وظائف است. 
 
برخی از مزایای مدیریت حرفه‌ای نیروهای کار عبارتند از:

  • تقویت روحیه کاری در میان نیروهای کار
  • افزایش رضایت شغلی و وفادارای کارکنان به سازمان
  • افزایش بهره‌وری نیروهای کار
  • استخدام بهترین نامزدهای شغلی
  • تسهیل فرآیندهای استخدام و جابه‌جایی کارکنان


عملکردهای مهم در فرآیند مدیریت کارکنان
بعد از تعریف مدیریت نیروهای کار باید بدانیم مدیران در این فرآیند چه کارهایی انجام می‌دهند و در واقع جنبه‌های اصلی استراتژی در این رویکرد چیست. در ادامه برخی از مهم‌ترین عملکردها و همچنین ابزارهای مدیریت نیروهای کار را با هم بررسی می‌کنیم.


مدیریت استخدام
کسب‌وکارها باید پیش از آن‌که فرآیند جذب نیروهای کاری را آغاز کنند، یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشند. این زمانی است که شما موقعیت‌های شغلی در محیط کسب‌وکار خود، تعداد نیروهای مورد نیاز، تکنیک‌ها و راهکارهای استخدام، مهارت‌های لازم برای هر موقعیت شغلی و حتی روند ارزیابی و انتخاب نامزدهای شغلی را تعیین می‌کنید. وقتی این چارچوب به خوبی شکل بگیرد، چالش‌های مدیریت کارکنان در مراحل بعد از استخدام کاهش می‌یابد. زیرا شما اطمینان پیدا می‌کنید نیروهایی را جذب کرده‌اید که به احتمال قوی کارایی لازم را دارند و تا مدت‌ها برای سازمان شما کار خواهند کرد.


نظارت بر عملکرد کارکنان
نظارت بر عملکرد کارکنان بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد انجام می‌شود. این یعنی شما به‌خوبی می‌دانید هر نیروی کار، چه کاری را در چه مدت زمان، با چه شیوه و چه استانداردهایی باید انجام دهد. تدوین این شاخص‌ها و استانداردها باعث می‌شود کار انجام شده قابل اندازه‌گیری باشد. از سوی دیگر مدیران از راهکارهای متنوعی برای نظارت بر کار نیروهای کار استفاده می‌کنند. 
 
ایجاد انگیزه و تشویق کارکنان
یکی از بهترین راهکارهای افزایش بهره‌وری در سازمان استفاده از روش تشویق است. استفاده از این روش زمانی ممکن است که شما در مرحله قبلی یعنی نظارت بر عملکرد موفق ظاهر شده باشید و بتوانید منصفانه و با دقت بالا کارمندان شایسته و افرادی را که میزان یا کیفیت کار بالاتری از قبل یا نسبت به دیگران داشته‌اند شناسایی کنید. تشویق کارکنان همچنین باعث افزایش انگیزه کار بهینه در آن‌ها می‌شود.

 


بهبود تعامل بین کارکنان سازمان
تعامل کلید مدیریت موفق، کار حرفه‌ای، شناسایی زودهنگام چالش‌ها و رفع تعارضات است. در چارچوب مدیریت کارکنان، مدیران باید از راهکارها، روش‌ها و فناوری‌های مختلف برای افزایش تعامل در سازمان خود استفاده کنند.
ارتباطات در سازمان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ارتباطات مدیریتی: این شامل ارتباط بین مدیران ارشد با مدیران بخش‌ها و سرپرستان و همچنین ارتباط مدیران با زیردستان و نیز ارتباط مدیران تیم‌های کاری با اعضای تیم می‌شود.
  • ارتباطات بین بخشی: مدیران سازمان از راهکارهای مختلف برای افزایش تعامل بین دپارتمان‌های سازمان خود استفاده می‌کنند که راه‌اندازی پلتفرم‌های مدیریت کسب‌وکار با ابزارهای چت داخلی و ... از جمله این راهکارها است.
  • ارتباطات پایین به بالا: این نوع از ارتباطات مشمول زمانی است که نیاز باشد نیروهای کار با مدیران ارتباط برقرار کنند. راهکار دیگر نیز زمانی است که مدیران می‌خواهند نظر کارکنان خود را در زمینه‌های مختلف بدانند که ایجاد فرم‌های نظرسنجی یکی از راهکارها در این زمینه است.
  • ارتباطات مشارکتی: در بسیاری از مواقع نیاز به همکاری نیروهای کار درون یک بخش یا از بخش‌های مختلف برای تکمیل یک پروژه می‌باشد. نرم‌افزارهای بهبود همکاری از جمله ابزارهای کاربردی در این زمینه هستند.


مزایای مدیریت کارکنان حرفه‌ای چیست؟
یک تعریف ویژه در مورد مدیریت نیروهای کاری است که مدیریت کارکنان تنها شامل مدیریت و نظارت بر افراد نیست؛ بلکه شما باید توانایی‌های نیروهای کاری را نیز مدیریت کنید. به‌همین‌دلیل است که حتی آموزش کارکنان و ارتقای مهارت‌های مختلف مانند توسعه فردی، بهبود مهارت‌های ارتباطی و ... نیز از وظائف مهم در زمینه مدیریت نیروهای کار است.
 
در ادامه برخی از مزایای مدیریت صحیح نیروهای کار در محیط کسب‌وکار آشنا می‌شویم:

  • بهبود کارایی با کاهش موارد کارهای دارای همپوشانی
  • افزایش انسجام در محیط کار در بین کارمندان
  • سرعت بخشیدن به فرآیندها برای افزایش بهره‌وری
  • شناسایی موانع کار و رفع آن‌ها
  • تخصیص حرفه‌ای وظائف
  • تامین امنیت تمامی داده‌های حساس نیروهای کار از جمله داده‌های تماس، هویت، بانکی و مالیاتی
  • کاهش هزینه‌های سازمان در بلند مدت با افزایش زمان حضور کارکنان در سازمان

 
مدیریت بهینه کارکنان با استفاده از پلتفرم جامع میزیتو
معمولا پلتفرم‌های مدیریت کسب‌وکار، یک جنبه از فرآیندهای مدیریتی یا کار نیروهای کار را دربرمی‌گیرند. اما پلتفرم‌هایی هم هستند که ابزارهای متنوعی برای تسهیل فرآیندهای متنوع کسب‌وکار دارند. میزیتو یکی از بهترین پلتفرم‌ها در این زمینه است که از آن می‌توانید برای بهبود مدیریت نیروهای کار، بهبود تعامل بین نیروهای کار، ایجاد بستری برای دورکاری و همچنین مدیریت بهینه وظائف در سازمان یا کسب‌وکار خود استفاده کنید. برای بهره‌مندی از این مزایای کافی است در سایت مجموعه ما ثبت نام کنید.


سوالات متداول
اهمیت وضوح وظائف در مدیریت نیروهای کار چیست؟
ایجاد یک شرح شغلی با توضیح کامل استانداردها، روش انجام کار و ... از سردرگمی نیروهای کار پیش‌گیری می‌کند همچنین این وضوح در وظائف باعث می‌شود که کار قابل اندازه‌گیری باشد و نیروهای کاری نیز بدانند در چه صورتی ممکن است تسهیلات و جوایز کار بهینه را دریافت کنند.


آموزش در مدیریت نیروهای کار چه اهمیتی دارد؟
یکی از نکات مهم در چارچوب‌های مدیریت نیروهای کاری، آموزش کارکنان است. ممکن است کار به‌گونه‌ای باشد که هر نیروهای کار جدید نیاز به آموزش اولیه داشته باشد. از سوی دیگر مدیران با ایجاد فرصت‌های آموزشی به کارکنان برای توسه فردی و مهارتی کمک می‌کنند تا مسیر شغلی بهتری با امکان پیشرفت و ترفیع داشته باشند.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!